Готуємось до диктанту

Тяжко захворів князь Володимир. Різні знахарі і цілителі були в нього. Ніхто нічим не міг допомогти. У монастирі в Києві на той час жив чернець Агатіп. Він лікував від усяких хвороб. Покликали Агатіпа. І сталося диво. Князь Володимир Мономах одужав. Славетний лікар ніколи не брав ніяких винагород. Велика слава йшла по всій землі про Агатіпа.
(55 слів)
Завдання
1. У першому реченні підкреслити головні члени речення /або визначити основу/.
2. Слово ЛІКУВАВ розібрати за будовою.
3. /Можна підібрати заголовок/.
КАЛИНА
Кущ калини росте біля материнської хати. Червона калина – це символ отчого краю, символ України. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм та давала йому в дорогу хліб з калиною. Наречена прикріплювала до коня калинову гілочку. Часто на могилах садили червону калину, як символ безсмертя.
(48 слів)
Завдання
1. У першому реченні підкреслити підмет і присудок.
2. До слова КАЛИНА підібрати спільнокореневе. Розібрати за будовою ці слова.
3. Дібрати синоніми до слова ХАТА.
******
У різних країнах світу в різних формах і виявах існує чимало свідчень вселюдської шани до України і українців. В Англії є величний пам’ятник князю Володимиру. Це він тисячу років тому хрестив Київську Русь. Франція береже пам’ять про доньку Ярослава Мудрого, яка була французькою королевою.
В усьому світі знають наших видатних митців. У Канаді, США, Аргентині побудовані пам’ятники Тарасові Шевченку.
(59 слів)
КОРАБЛІ
Слово корабель походить від слова КОРА. Ще слов’яни плавали в легких човнах, обшитих березовою корою. Давно зітліли ті човни. А от слово живе й сьогодні. На зміну берестяним човнам прийшли дерев’яні. Веслярів замінили вітрила. На вітрилах кораблі сміливо мчали морями й океанами.
Часи вітрильників давно минули. Морями пішли пароплави. Найновіші кораблі рухає атомна енергія. Називаємо ми їх атомними.
(59 слів)
Завдання
1. В останньому реченні визначити основу.
2. До слова БЕРЕЗОВОЮ підібрати спільнокореневі. Розібрати їх за будовою.
********
Жили колись брат і сестра. На їхнє село напали татари. Людей пограбували, багатьох полонили. Забрали й сестру.
Кинувся брат її рятувати. Головний наказав парубкові битися з їхнім силачем. Якщо селянин переможе, то його з сестрою живими відпустять.
Закипів бій. Парубок переміг. А на цьому місці виросло зілля, яке називають татарським.
(50 слів)
Завдання
1. У першому і другому реченні визначити основу /підмет і присудок/.
2. Слова СИЛАЧЕМ, СЕЛЯНИН, ВИРОСЛО розібрати за будовою. 
*******
ПИСАНКИ
В Україні дуже давно існує традиція наносити орнамент на пташині яйця до свята Великодня. Це невипадково. Яйце уподібнюється до природи: шкарлупа – як небо, плівка – як хмарки, білок – як вода, жовток – як земля.
Розмальовані яйця називають писанками. Вони бувають дуже різні й символізують сонце, радість, життя. Пофарбоване в червоний колір яєчко – ознака радості. Є писанки з дивними складними візерунками, розписами. Це справжні витвори мистецтва.
(65 слів)
Завдання
1. До слова ПИСАНКА підібрати синонім.
2. У першому реченні другого абзацу визначити основу речення
/підмет і приссудок/
*******
Хоробрі воїни, умілі полководці, мудрі державні діячі здавна користувалися всенародною шаною. Назавжди збереглися в пам’яті народній імена гетьманів Богдана Хмельницького, Петра Дорошенка, Івана Мазепи. Вони захищали наші землі від поневолювачів, боролися за незалежність України.
У піснях та думах живуть подвиги козацьких отаманів Северина Наливайка, Івана Сірка, Петра Калнишевського.
(48 слів)
Завдання
1. Дібрати і записати заголовок.
2. Виписати з тексту 2 слова, в яких:
І в. – звуків більше, ніж букв;
ІІ в. – букв більше, ніж звуків.

Допомога матері
Є у вас вірний друг, якого не може ніхто замінити. Це мати. Її ніжність, ласка прикрашають вам життя. Ніяка турбота не здається матері важкою, коли потрібно її дитині.
Згадайте, як часто ви бачили свою маму стомленою, але вона намагалася зробити для вас щось хороше, приємне. Ваші матері працюють, і кожний з нас повинен допомагати своїй матері, а діло завжди знайдеться роботящим рукам.
(Н.Павлов)
Творче завдання.
1. Напиши вислів – речення на тему «Що я повинен робити для своєї мами».
2. Доведіть міркування «Моєї мами ніхто не може замінити».

Древній Київ
Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили поляни родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого – Щек, третього – Хорив. І була в них сестра Либідь. Поселився Кий на одній горі. Щек – на другій, що тепер зветься Щекавицею. А Хорив – на третій горі. Від нього вона називалася Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали його Києвом.
(Н.Забіла)
Творче завдання
Дай повні відповіді на запитання.
1. Як називався давній народ, який оселився над Дніпром?
2. Як назвали гори на честь кожного з братів?
3. Як звали сестру?
4. Що було названо на її честь?

Ремесла, якими займаються козаки
Говорячи про відвагу козаків, цілком доречним буде розповісти про їхні звичаї та заняття.
Ви дізнаєтесь, що серед цього народу зустрічаються люди, досвідчені у всіх необхідних для життя ремеслах: теслі для будівництва жител і човнів, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум’яки, римарі, шевці, бондарі, кравці і т.д. Вони дуже вмілі у виготовленні селітри, якої в цих краях багато, і виготовляють прекрасний гарматний порох.
(З книги Г.Л.Боплана «Опис України» 65 слів)
Творче завдання
1.Що ви можете розповісти про такі професії, як кожум’яки, стельмахи, бондарі?
2. Як наші батьки використовують селітру? Що ще цікавого можете розповісти про козаків? 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Підписуємо зошити!

3 клас. Що з канцелярії придбати, щоб не прогадати

Шкільне приладдя (англійська)